Silniční akademie
Spojka, rozjezd a zastavení

Spojka, rozjezd a zastavení

Ilustrace práce se spojkovým pedálem při řízení auta

Začínáte v autoškole a nevíte si rady se spojkou? Ukáži vám, jak ji správně používat při rozjezdu, zastavení i krizových situacích. Srozumitelně, krok za krokem.

Základní funkcí spojky je, oddělovat motor od kol.

→ Spojka se ovládá spojkovým pedálem.
Spojkový pedál se ovládá levou nohou.

💡 Po úplném zmáčknutí spojkového pedálu se motor točí nezávisle na kolech (neovlivňuje rychlost auta) a auto jede rychlostí dle terénu – na rovině začne mírně zpomalovat, z kopce zrychluje, do kopce výrazně zpomaluje.


👉🏻 Plně zmáčknutý spojkový pedál – motor je odpojený od kol.
👉🏻 Uvolněný spojkový pedál – motor je plně připojen a předává svou celou energii kolům, tedy autu.


Obsah článku:



Spojka se používá pro:

Startování (u startování mám vždy zmáčknutou brzdu a spojku).
Rozjíždění.
Řazení rychlostních stupňů.
Velmi pomalou “šnečí” jízdu.
Stání se zařazeným rychlostním stupněm jedna (nikdy jinak než jednička).


Spojkový pedál se mačká když:

⚠️ Vždy mačkám až na podlahu.
✅ Chci přeřadit.
Chci zastavit.
Chci nastartovat.
Auto se třepe.
🚫 Při zpomalování a přibržďování nemačkat!!!


🚗💨 Rozjezd

1️⃣ Fáze – spojka do záběru

  • Pata klouže po podlaze.
  • Relativně rychle, ale nepřehnat, abych neminul místo záběru.

2️⃣ Fáze – spojka je v záběru (lehké vibrace auta)
💡 Nejdůležitější část rozjezdu

  • Pata “zaražená do podlahy” pohyb v kotníku (nemám celou nohu ve vzduchu).
  • De facto se se spojkovým pedálem nehýbe. Jen drobný téměř neznatelný pohyb v kotníku.
  • Čekám až ujedu cca 5 m (to co jsem viděl na horizontu okna, před rozjetím)
    nebo když se auto začne pohybovat > počítat do 5ti (121 > 122 > 123 > 124 > 125)

3️⃣ Fáze – uvolnění

  • Zvolna uvolnit nohu ze spojkového pedálu.
  • Nohu odložit mimo spojkový pedál.

Zastavit

1️⃣ Pravou nohu z plynu přesunout nad brzdu a začínám brzdit dle situace:

  • Nouzové brzdění intenzivně zmáčknu co to jde.
  • Plánované zastavení mačkám brzdu dle potřeby, tak abych zastavil kde chci.

2️⃣ Současně přesunu levou nohu nad spojkový pedál a dle situace: 

  • Nouzové brzdění ihned mačkám až na podlahu. 
  • Plánované zastavení – když jedu moc pomalu ihned zmáčknu až na podlahu, jinak využiji zpomalování motorem a spojkový pedál zmáčknu až na podlahu těsně před zastavením.

3️⃣ Po zastavení auta oba pedály stále držím!
→ Než vyřadím a pustím spojkový pedál – brzdu stále držím.

✅ Pokud budu déle stát (např. odstavení u krajnice) zatáhnu ruční brzdu a uvolním brzdový pedál.

⚠️ Pokud stojím musí být auto zabezpečeno brzdou! Buď provozní – brzdový pedál nebo ruční.

ℹ️ Pokud nestihnu zmáčknout včas spojkový pedál, tak auto zdechne. Je to nepříjemné, ale je lepší když zdechne auto než někdo jiný…


🚗🐌 Šnečí jízda
→ popojíždění

Používá se při:
Vyjíždění z parkovacího místa
Parkování
Pojíždění v křižovatce
Pojíždění v koloně a pod.

💡 Jak provést:
Spojku přidržuji v záběru (tedy ve druhé fázi) neuvolňuji úplně – auto by se naplno rozjelo!
Rychlost jízdy ovládám jen spojkovým pedálem → lehce uvolňuji (když chci zrychlit) → lehce přimačkávám (když chci zpomalit). Pohyb je jen nepatrný de facto v milimetrech.

➡️ Pata je přimáčknutá k podlaze a pohyb nohy se děje jen v kotníku. Pohyb je jen nepatrný a včas reaguji na to jak se auto pohybuje, musím počítat s terénem.
⬇️ Zpomalení → spojkový pedál lehce přimáčknu – v milinetrech.
⬆️ Zrychlit → spojkový pedál lehce uvolním – v milimetrech.
⚠️ Na zpomalení nepoužívám brzdu, auto zpomaluji přimáčknutím spojky.
Jen pokud je pohyb auta moc rychlý, pak přimáčknu více spojku a rychlost opravím brzdovým pedálem.
⚠️ Buď upravuji rychlost spojkou nebo brzdou! Nikdy brzdou proti spojce!
⚠️ Nepouštím úplně spojku – auto se naplno rozjede!


Oživovací trojhmat
(při “zdechnutí” motoru):

⚠️ Musí být provedeno v tomto pořadí!
⚠️ Neřeším jaký rychlostní stupeň mám zařazený.
1️⃣ Brzda → sešlápnout co to jde (aby se auto nekontrolovaně rozjelo)
2️⃣ Spojka → sešlápnout až na podlahu (odpojím motor, aby se mohl volně točit, tady nastartovat)
3️⃣ Startuji → otočit klíčkem palcem dopředu – musím slyšet (cítit) nastartovaný motor.
🚗💨 Pak znovu rozjezd jako běžně → pokud si nejsem jistý překontroluji zařazení jedničky.


Jak poznám zdechnutý motor?

🦻🏻 není slyšet či cítit vibrace motoru
🔘 volant ztuhne
🕡 otáčkoměr je na nule
🔅 rožnou se kontrolky na přístrojové desce


Vyřadit znamená:

⚠️ Musí být provedeno v tomto pořadí!
1️⃣ Řadicí páka do neutrálu.
2️⃣ Kontrola → přitažením řadící páky jednou k sobě.
Ujištění se, že je řadící páka přesně v neutrálu.
3️⃣ Uvolnění spojkového pedálu → můžu rychle (jen tady můžu spojku rychle pustit 😉. Vždy jindy uvolňuji pomalu)


Shrnutí
→ doporučení pro práci se spojkou:

👉🏻 Spojkový pedál se mačká až na podlahu.
👉🏻 Spojkový pedál se uvolňuje 🚫 NEPOUŠTÍ!! Pak auto cukne nebo zdechne – ničení spojky a motoru.
👉🏻 Spojkový pedál se uvolňuje pomalu i když jsem ji sešlápl omylem.
👉🏻 Hlavní práce se spojkovým pedálem začíná ve 2 fázi → to je v místě záběru. Tady výrazně zpomalím (téměř se zastavím) s uvolňováním spojkového pedálu a čekám na ujetí 3- 5 m nebo 3-5 vteřin jedu.
👉🏻 Nohu nenechávám nad spojkovým pedálem. → Unavuji svou nohu a ničím spojku.
👉🏻 Spojkový pedál nemačkám zbytečně (např. při stání na červenou). → Unavuji svou nohu a ničím spojku.
👉🏻 Spojka a brzda nejsou mechanicky propojené – lze je používat nezávisle.
👉🏻 Spojkovým pedálem se nebrzdí! K tomu slouží brzda. Nouzové brzdění vždy začínat brzdou. Spojkový pedál u brždění mačkám proto, aby auto nezdechlo (odpojím motor od kol → kola stojí a motor se může dál točit).
👉🏻 Motor (auto) mě včas upozorňuje, kdy je potřeba zmáčknou spojkový pedál:
→ lehkými vibracemi → třepáním → cukání (poskakováním).
👉🏻 Potřebuji poslouchat a vnímat signály auta.


Nejčastější chyby u spojky

  • Pouštím spojkový pedál moc rychle.
    → auto cukne nebo zdechne, většinou obojí.
  • Jen jak se auto začne hýbat okamžitě pustím spojkový pedál.
    → Auto kousek poskočí dopředu a zdechne (nebezpečné v křižovatkách).
  • Nešlapu spojkový pedál až na podlahu.
    → Nejde řadit (půjde vyřadit, ale ne zařadit).
    → Při zastavení auto zdechne.
  • Při intenzivním brždění jako první mačkám spojkový pedál.
    → Prodlužuji brzdnou dráhu auta.
  • Mám nohu nad spojkovým pedálem.
    → Unavuji nohu a pak postupně ztrácím cit na spojce. Dřív se unavím a jsem nepozorný.
    → Noha je takto “v pohotovostní poloze” a pak spojkový pedál mačkám náhodně, při jakémkoliv impulsu.
    → Noha se “mimoděk” opře o spojkový pedál a spojka začíná mírně prokluzovat a tím se ničí.
  • Spojkový pedál používám jako záchranou brzdu.
    → Při jakékoliv nejisté situaci mačkám spojkový pedál a auto se z mého pohledu začíná chovat nevyspitatelně. → Většinou pak spojku rychle pustím a auto cukne nebo se auto “nekontrolovatelně” rozjede nebo zdechne.

Slovníček pojmů

🔄 Záběr | záběr spojky | místo záběru

Když se spojkový pedál pomalu pouští a motor začne „táhnout“ kola – moment, kdy se motor začne spojovat s koly.
Auto se začne lehce vibrovat, pokud je uvolněný brzdový pedál začne se pomalu hýbat.
Záběr lze poznat podle vibrací auta (cítím v zádech, zadku, na pedálech, v rukách na volantu – prochází celým tělem) nebo jemného rozjíždění.
💡 Potřebuji se naučit vnímat (poslouchat) signály auta. Neučit se najít místo záběru mechanicky, ale pocitem.

🅽 Neutrál (volnoběh)

Řadicí páka není v žádném stupni (je uprostřed). Motor běží naprázdno, auto nemá žádný tah, ale může se volně pohybovat (např. sjíždět z kopce), pokud není zmáčknutá brzda. Podobně jako když je spadnutý řetěz na kole 😉

🕹️ ⓃVyřazení

Převedení řadicí páky do neutrálu. Dělá se při zastavení a např. čekání na červenou. Řadicí páka je v neutrálu a spojkový pedál je puštěný, brzdový pedál zmáčknutý.

🚗💥🥴 Zdechnutí motoru

Když motor zhasne, protože nemá sílu – většinou kvůli špatné práci se spojkovým pedálem nebo podtáčení při malých rychlostech. Poznám dle toho, že přestane být slyšet motor a necítím vibrace motoru, volant ztuhne, otáčkoměr je na nule, rožnou se kontrolky na přístrojové desce.


Obsah článku: