Silniční akademie
Byl jsem u toho: Budoucnost vzdělávání řidičů 2025 a co si z ní odnáším

Byl jsem u toho: Budoucnost vzdělávání řidičů 2025 a co si z ní odnáším

konference Budoucnost vzdělávání řidičů 2025 zahájení

Minulý týden v úterý 15. 4. 2025 jsem se zúčastnil konference Budoucnost vzdělávání řidičů 2025 – akce, kde se setkávají učitelé autoškol, zkušební komisaři a zástupci odborné veřejnosti spolu se zástupci Ministerstva dopravy, včetně ministra Martina Kupky.

Na konferenci zaznělo pár zajímavých dat z projektu L17 a další novinky, ale pro mě to bylo především místo setkání s kolegy z oboru.

Co zaznělo zajímavého?

  • Vyhodnocení projektu L17 a zavedení novely bodového systému
  • Představení INSID – inspekce silniční dopravy
  • Vývoj digitálního záznamu z jízdy u zkoušek
  • Zkušenosti od zahraničních kolegů
  • Nová koncepce teoretické zkoušky a nové otázky do testů
  • Změny ve vyhlášce č. 294/2015 Sb., platné od 1. 7. 2025

📊 A pár čísel:

Od 1. 1. 2024 do 31. 3. 2025 bylo vydáno přes 147 tisíc nových řidičských oprávnění, z toho přes 30 tisíc v režimu L17 – což je nárůst asi o 20 tisíc oproti předchozím letům.

Nehodovost mladých řidičů:

  • L17 (pod dozorem mentora): 10 nehod, 0 úmrtí, 0 těžkých zranění, 6 lehce zraněných
  • 18letí : 1313 nehod, 6 úmrtí, 33 těžce zraněných, 556 lehce zraněných

Mladí řidiči pod dohledem jezdí opatrně. Tento rok ukáže, jak se budou až začnou jezdit samostatně…

V rámci projektu L17 bylo registrováno 51 188 mentorů. V průměru ani ne 2 na jednoho řidiče L17 – což mi přijde málo.

Věková struktura mentorů:

Nejvíce jich je ve věkové kategorii 41–60 let – téměř 80 %. Nejmenší zastoupení mají věkové skupiny 28–30 a 80+, dohromady ani ne 2 %. Je fajn, že se nepotvrdily obavy, že většinu budou tvořit neaktivní „babičky a dědečkové“.

📉 Nehodovost a přestupky všech řidičů rok 2024 vs. 2023:

🚓 Přestupky (ne nehody!):

  • 👍🏻 pod vlivem alkoholu: –850 (–7 %) 
  • 👍🏻 nepřipoutání: –24 305 (–43 %) 
  • 👍🏻 držení mobilu: –17 081 (–26 %) 
  • 👎🏻 vyšší rychlost: +167 (+6 %) 

🚖 Nehody:

  • 👍🏻 o 17 méně smrtelných nehod
  • 👍🏻 o 142 méně těžce zraněných
  • 👍🏻 o 146 méně nehod pod vlivem alkoholu
  • 👉🏻 Celkově přes 92 tis nehod a 438 úmrtí

🚘❓ Co čeká autoškoly?

Odhaduju, že po „hojném“ roce 2024 lze očekávat pokles zájemců o řidičská oprávnění. Díky projektu L17 přišlo v roce o 20 tisíc žáků „dřív“ (srovnání s předchozími roky) – a ti v roce 2025 budou zřejmě chybět.

V roce 2024 vzniklo hodně nových autoškol a některé stávající rozšířily tým. Teď na jaře je poptávka tradičně silná, takže pokles ještě nemusí být znát. Ale uvidíme na konci roku a začátkem příštího – tam se podle mě rozhodne o osudu některých autoškol, což bude mít zřejmě pozitivní vliv na kvalitu autoškol, a to je dobře!


Odkazy:

O konferenci Budoucnost vzdělávání řidičů

Kompletní záznam z konference